برج خراقان

این اثر در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۳۹۶ بهعنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این برجها در یک کیلومتری روستای حصار ارمنی ـ از توابع خرقان غربی، و در 32 کیلومتری جادة قزوین ـ همدان قرار دارند. برجهای خرقان در محوطة وسیعی به فاصلة کمی از یکدیگر قرار گرفتهاند و از بسیاری جهات با هم شباهت دارند؛ اما برج شرقی، قدیمیتر از برج غربی است.
بنای برج شرقی دارای نقشة هشت ضلعی با ستونهای مدور در هشت گوشه است که قسمت ازارة آن در سال 1347 هـ . ش تعمیر و مرمت گردیده است. تمامی بنا به ضخامت 60 سانتیمتر با آجرهای ساده به ابعاد 5*19*19 سانتیمتر یا 5*20*20 سانتیمتر ساخته شده، سپس روی آن پوششی تزئینی با آجر به ضخامت 21 سانتیمتر اجرا شده است. قطر ستونهای مدورِ گوشههای بنا، به جز دو تای آنها که راه پلة مارپیچ منتهی به بام را در برمیگیرند، همگی یکسان است. برای رسیدن به راهپلهها باید از در مستطیل شکل کوتاهی که در داخل اتاق مقبره قرار دارد، گذشت. تعداد پلههای هر راه پله 22 عدد است.
با توجه به ویژگیهای تاریخی بنای برج، میتوان گفت که در میان گنبدهای دوپوستهای که پوستة دوم آنها مخروطی شکل نیست، این بنا نخستین گنبد دو پوستة قرن پنجم هجری به شمار میرود و از این نظر حایز اهمیت است.
نمای خارجی بنای برج به تمامی از آجرهای تزئینی است. وجود همین نمای آجری است که منظر برج را به صورت یکی از زیباترین و چشمگیرترین آثار معماری قرن پنجم ایران درآورده است. این تزئینات، بر روی ساقة گنبد و ضلعهای هشتگانه صورت گرفته است.
قابسازیهای تزئینی داخل طاقنماهای ضلعهای هشتگانه هر یک دارای طرح و نقش خاصی هستند که هیچیک با دیگری یکسان نیست. تنها در سه ضلع بنا، طرز چینی به صورت برجستهای انجام گرفته است. این شیوة کار، با نقشی که برای اجرا انتخاب گردیده است نیز انطباق دارد. ضلع سردرِ ورودی برج، تزئین بیشتری در بر دارد. در این محل، تزئینات خاصی که عبارت از کتیبهای دو خطی است، وجود دارد. مضمون دو خط کتیبة مزبور عبارت است از: «به تاریخ سنه ستین و اربعمائه (460) عمل محمدبن مکرالزنجانی القبه».
بنای برج غربی از نظر طرح و نقشه به بنای قدیمیتر بسیار شباهت دارد. نقشة آن نیز هشت ضلعی است و در گوشهها، ستونهای مدور کار گذاشته شده است. در این اثر، ارتفاع ستونها کمی بیشتر از اثر قبلی است و تا روی ساقة گنبد ادامه یافته است و چنین مینماید که به یک کلاهکِ گنبدی شکل ختم میشدهاند. در این بنا، معمار به جای دو راهپلة مارپیچی، یک راهپله ساخته است.
در بالای ستونی که راهپلة مارپیچی درون آن ساخته شده است، پنجرهای مستطیل شکل با قوس جناغی در پوشش خارجی گنبد قرار دارد تا نور لازم را در مسیر راهپله تأمین سازد. در این برج، معمار ضمن رعایت ابعاد برج قبلی، حدود 55 سانتیمتر به ارتفاع آن افزوده تا حالت کشیدهتری به بنا ببخشد. گنبد خارجی آن ـ مانند بنای قبلی ـ دارای رگههای برجستة آجری است. وضع درِ وودی برج، مؤید این است که در دورههای بعد، بنا دچار دستکاری شده و تغییراتی در آن راه یافته و از تزئینات آن کاسته شده است. از نظر تزئینی، بنای مزبور در مقایسه با برج قدیمی، اختلافهای قابل ملاحظهای را نشان میدهد که بیشتر مربوط به نماسازی ضلعهای و سردرِ ورودی است. در قسمت ساقة گنبد، از همان شیوة برج قدیمی الهام گرفته شده است؛ چنانکه قسمت بالای ساقه را دور تا دور هشت حاشیة پهن با نقشهای هندسی و پیچ در پیچِ بسیار زیبا فرا گرفته است و سپس در زیر آن، یک حاشیة باریک کتیبه قرار دارد. نماسازی تزئینی ضلعهای هشتگانة برج به این صورت انجام گرفته است که متصل به ستونهای مدور از پایین تا بالا، یک حاشیة کمعرض آجرچینی شده و در واقع برای هر ضلع، یک چارچوب به وجود آمده است. سپس مماس به آن، ستونچههای تزئینی باریک آجری تا نیمة ارتفاع هر ضلع بالا رفتهاند که بر روی خود طرح قوس مانند تیزهداری را مانند برج اول حمل میکنند.
حاشیة این قوسهای تزئینی در همة ضلعهای، جز دو ضلع، مانند برج اول ساده است. در ضلعهای دوم و هشتم، این حاشیه با آجرکاری برجستة ظریفی تزئین شده است. ضلعهای هشتگانه در جهت طول به دو بخش و به نحو جالبی تقسیم شدهاند؛ چنانکه در وسط، یک رگة آجری برجستة سراسری به وجود آمده و در زیر آن، سه طرح طاقنمای تزئینیِ شکنجیِ برجسته اجرا شده است که هر یک در داخل چارچوب مستطیل شکلی قرار گرفتهاند. در داخل این طرحهای سهگانه، تزئینات جالبی که با قسمت زیر و بالا فرق دارند، ایجاد شده است. در بالای این حاشیه، قسمتی قرار دارد که بین بخش قوسی شکل طاقنما و رگة افقی آجری برجسته محصور است. این قسمتهای هشتگانه، هر یک با طرحهای متنوع خود جلوة خاصی به بنا بخشیدهاند. تناسبی که بین دو بخش پایین و بالای هر ضلع از نظر طولی در نظر گرفته شده است، حکایت از آشنایی کامل هنرمند سازنده به اصول مربوط به انتخاب ابعاد مناسب دارد.
دربارة نحوة آجرکاری باید گفت که در این بنا، شیوهای تازه به کار گرفته شده است که در ساخت بناهای دیگری چون گنبد سرخ مراغه هم به کار گرفته شده و به اوج کمال رسیده است؛ این شیوه عبارت است از: به کار بردن تکههای کوچک آجرهای چهارگوش که منجر به ایجاد فضاهای خوشنقشی در متن آجرکاریها میشود. ضلعی که در وسط بنا قرار دارد، از نظر تزئینات با سایر ضلعها و همچنین ضلع مربوط به درِ ورودیِ برج اول، اختلاف دارد. در اینجا هنرمند برای بلندتر نشان دادن قسمت سردر، از عرض چارچوب کاسته و بین ستونهای مدور و رگة آجر برجستة چارچوب، فاصلهای ایجاد کرده و آن را به نحو هنرمندانهای زینت کرده است. مضمون کتیبة سردر عبارت است از: «عمل ابوالمعالی بن مکرالزنجانی به تاریخ سنه و ثمانین و ابعمائه».
در برجهای خرقان مقبرههایی نیز وجود دارد که ضریح آنها منبتکاریهای زیبایی را به نمایش گذاشتهاند. این مقبرهها متعلق به دو نفر به نامهای «ابوسعید بیجار پسر سعد» و «ابومنصر ایلتای تیتکین» است که در سدههای بعدی به صورت آرامگاه درآمدهاند و مورد احترام مرم قرار گرفتهاند.
این دو برج را میتوان با برج شبلی دماوند و آرامگاه امیراسماعیل سامانی در بخارا مقایسه کرد و شاید بتوان هنر آجرکاری آن را الهام یافته از معماری دورة سامانی و آل بویه دانست. در طول قرنهای چهارم و پنجم، بیشتر برجهای شمال ایران با نقشة دایره ساخته میشدند. انتخاب نقشة هشت ضلعی در ساخت برج در قزوین که فاصلة زیادی با سرزمینهای شمال ایران ندارد، نشانة مهارت و ذوق سرشار هنرمندان است؛ چرا که امکان ابداع و ارائة تزئینات متنوع و بدیع در برجهای هشت ضلعی بسیار آسانتر است. در بنای مزبور، حدود سی نقش مختلف به کار برده شده است. این امر، حکایت از وجود یک سنت کهن مربوط به طرح نگارههای مختلف دارد که ابتدا در دورة ساسانی بر روی گچ انجام میشده و سپس در کارهای آجری به کار رفته است. ترکیب و تنظیم طرحهای مختلف در این دو بنا، همانند هنری که در طرحریزی متناسب هیأت کلی بنا به کار رفته است، قابل ستایش است.
نظر دهید